Modellen Zundapp 529

Zündapp 529. Een kort overzicht:

  • Het Zündapp model 529 werd geïntroduceerd in 1977 met type aanduiding 517-05LC (CS50) en 517-35LG (GTS50). In het begin werd hiervoor nummer “517” gebruikt, omdat de goedkeuring voor type “529” nog niet snel genoeg beschikbaar was en Zündapp wilde model 529 snel op de markt brengen. Deze 517 types met 529 frames worden overgangstypes genoemd.
  • In 1978 werd uitsluitend de type aanduiding 529 gebruikt en verviel type aanduiding 517.
  • Het uiterlijk van de 529 oogt breder en bulliger als zijn voorganger, de 517, voornamelijk door het bredere zadel, benzinetank en ronde, kunststof gereedschapskapjes.
  • Type 529 werd in München gebouwd van 1977 tot 1984 met type 529-05L9 (KS-50) als laatste model.
  • Het stalen buisframe, met aluminium gegoten achterframe, buddyseat en achtervork wijkt af van het model 517. Delen van de voorvork, evenals sommige kleine onderdelen, zijn weer wel afkomstig van de 517. De kroonplaat wijkt ook af van het model 517. De stalen buis van het centrale frame is met 50,35 mm diameter forser dan het buisframe van de 517.
  • Het 3-hand geschakelde motorblok komt van het model 517. Het 4-voetblok kreeg zwarte, vierkante ontstekings- en koppelingsdeksels.
  • De pasvlakken van de carters zijn echter gelijk aan het oudere motorblok.

 De populairste klassieke bromfiets: Zundapp 529

Het Overgangsmodel 1977

517-05 liste C

Het Zündapp model 529 werd dus geïntroduceerd in 1977 met typeaanduiding 517-05LC (CS50) en 517-35LG (GTS50) en 517-35LH (KS50). We noemen dit het Overgangsmodel.
Enigszins verwarrend hanteerde Zündapp GmbH tijdelijk het oude 517 typenummer bij de introduktie, omdat de typegoedkeuring van de 517 eerder voorhanden was dan de type 529 goedkeuring en men haast had om de “529” op de Nederlandse markt te krijgen.
Door de bredere tank en de enigszins bolle kunststof gereedschapskastjes zag type 529 er beter uit dan de oudere 517 types.
De 529 veert, remt en rijdt ook beter als de 517 die ik lange tijd heb gehad en bereden, ook voor lange buitenlandse ritten.
Maar dat is mijn persoonlijke mening en praktijkervaring.

De KS types kregen een schijfrem en de voetgeschakelde types kregen een 4-bak met zwarte, hoekige carters. De pasvlakken op de binnencartes waren nog wel identiek aan de aloude “ronde” motortypes. Het frame en de kunststof framedelen werden altijd zwart gespoten om kosten te drukken. Uitsluitend de lamporen, benzinetank, gereedschapsdeksels en de achterzijde van de buddyseat (het eerst metalen, en later een kunststof “kontje”) werden in een kleur gespoten vanaf fabriek. Natuurlijk waren ook de Grimeca gietwielen uit Ceregnano, Italië, een nieuwtje bij de 529, behalve de 517-05 liste C, (de eerste 529/CS50) die nog spaakwielen had.

Populairste klassieker.

Decennia later is Zündapp nog steeds de populairste klassieke bromfiets van Nederland; van alle klassieke brommermerken in Nederland zijn het grootste aantal van Zündapp. toerrit AchterhoekNa invoering van het bromfietskenteken, zijn uit de gegevens van het RDW gebleken, dat er in totaal meer dan 24.000 Zündapp bromfietsen in Nederland geregistreerd zijn (meetpunt medio 2014). Dit betreft alle modellen van Zündapp.
Daarnaast zijn er nog niet-gekentekende frames van Zündapp, die binnen afzienbare tijd door hun eigenaren worden opgebouwd en ter keuring worden aangeboden bij de lokale RDW’s .
Wat wordt het mooi op de weg met al die Zündapps!

Motorcode’s Zündapp

3 versnellingen
265-01   1957 – 1958 (2 versn.)
266-01   1958 t/m 1963
266-50   t/m bouwjaar 1977
266-70   t/m bouwjaar 1987
266-72  t/m bouwjaar 1987
278-02  t/m bouwjaar 1977 
278-32 t/m bouwjaar 1977 
278-37   t/m bouwjaar 1987
4 versnellingen 
280-71 t/m bouwjaar 1977 
280-73 t/m bouwjaar 1977 
280-77 t/m bouwjaar 1987 
280-80    t/m bouwjaar 1987
5 versnellingen 
284-12  t/m bouwjaar 1987