Aankoop

Ik heb hem in 2007 als CS50 gekocht. Waarschijnlijk heeft ie al een heel leven achter zich met verschillende eigenaren..

Nog bij de vorige, bejaarde eigenaarLinks staat een foto op de avond nadat ik hem in 2007 in Didam had opgehaald. Hij zag er zielig uit in een nep gouden kleur uit een spuitbus. Op het moment dat ik hem aan het balhoofd heen en weer schudde merkte ik het al: overal speling waar een lager zat. De tank zat los, de wiellagers hadden speling en ik kon de achterbrug bij de glij-lagering op en neer bewegen. Normaal laat je zoiets staan en houd je je geld in je zak. Door de enorme noppenband achter, bleek dat de 529 harde tijden heeft gekend. Het was een patiënt die dringend intensieve verzorging nodig had. Het reeds aanwezige kenteken trok me over de drempel.
Ik kon wat van de prijs afkrijgen en de 529 ging mee naar huis.529diem1

De volgende dagen en weken heb ik de machine gestript, alles gecheckt en ontbrekende en defecte onderdelen aangeschaft en vervangen. Gert-Jan Massink zag me elke week langskomen. Ik mocht zelf al koffie pakken..
Nadat ik alles in onderdelen had liggen, heb ik het frame zelf geschuurd en in de primer gezet. Vervolgens afgelakt met een zwarte kleur; de kleurdelen blauw gespoten en vernist.

De glijbussen van de achterbrug kwamen er gelukkig redelijk soepel uit. Een groot verschil t.o.v. de lagering van de achterbrug bij de 517 is dat de 529 glijbuslagering heeft en de 517 achterbrug draait op in de achterbrug geperste messing stellagerbussen met schroefdraad.

De opbouw heef14 tands voor en 38 achtert door allerlei factoren toch wel een klein jaartje geduurd. Het 3-handblok hield ik er in het begin wel bij, maar een luchtgekoeld blok is een fraaier gezicht. Een persoonlijke mening. Een clublid van BFC Nostalgie uit Westervoort had een 284 blok liggen en die is er ook onder gekomen. Het blok was juist vers door een bekende restaurateur in Doetinchem opgebouwd. De krukas was vervangen door een volle Rito. Hier zit een Parmakit cilinder op gemonteerd.
Voor de rit naar Zwitserland had ik een 14-tands voortandwiel gemonteerd en achter een 38 tands. Dit voldeed prima en nog steeds.
Inmiddels is begin dit jaar 2017 de Parma cilinder vervangen door een 50cc Zeta cilinder met meer koppel bij een lager toerental, daarom zit er nu een 15-tands tandwiel voor op gemonteerd. Dit werkte goed tijdens de trip deze zomer naar Sigmaringen in Zuid-Duitsland.

 

Foto’s van de verdere opbouw zie je onderaan deze pagina.

Uiteindelijk is hij anno augustus 2017 geworden zoals op de foto onderaan deze pagina.  De spiegels sloopte je er vroeger er vanaf, maar tegenwoordig heb je ze hard nodig op de provinciale wegen en vooral de Bundesstrasse, hier net over de grens.
Het stickertje op zijn tellerhuis (rechts) van de Klausenpass in 2012 heeft ie hard verdiend .

Ik rijd regelmatig oldtimer toerritten met de 529 op deze pagina. Met veel plezier met clubleden van ZundappAchterhoek en/of BC Nostalgie, twee bromfiets oldtimerclubs bij mij in de buurt.
De sfeer is altijd prima en we helpen elkaar met tips en adviezen.
Ik ben ook lid van de Zundapp Veteranen Club, een aanrader als je een Zündapp brommer, motorfiets of welk ander product van de Zündapp GmbH hebt.

 

 

Een foto album van de opbouw staat hieronder. Ik heb niet overal een foto van gemaakt, maar je ziet hoe ik geklust heb..

Comments are closed !